Visiosta menestykseen jatkuvasti oppien
Kun ollaan luomassa aidosti uutta ja aluksi tuntematonta alustaliiketoimintaa (vrt. esimerkiksi olemassa olevan tuotteen tai palvelun uuden version lanseeraukseen), on strategisesti tärkeää löytää selkeä visio, joka kantaa pitkälle. Yhtä tärkeää on vaiheistaa vision toteuttaminen selkeästi käsiteltäviin ja ymmärrettäviin vaiheisiin (esim; synnyttäminen, validaatio ja skaalaaminen), sekä edelleen määriteltyihin välitavoitteisiin; mistä mikäkin vaihe alkaa, mihin se päättyy, ja edelleen mistä seuraava vaihe alkaa.
Vaiheiden ja välitavoitteiden avulla voidaan seurata, mitata ja analysoida uuden liiketoiminnan vaiheiden edistymistä ja toisaalta tunnistaa haasteita ja muutostarpeita niiden edetessä. Määriteltyihin vaiheisiin voidaan kiinnittää myös muita strategisesti tärkeitä valintoja, kuten kumppaneiden mukaan houkuttelu/liittäminen, alustaomavaraisuuden osuus (ollaanko kuinka riippuvaisia muista vs. siirretään painopistettä omaan omistukseen) jne. Tavoitteena tulee kuitenkin olla suhteellisesti omien tulo/voitto-odotusten maksimointi.
Jokainen uusi laajentuminen alueellisesti tai uuden palvelun muodossa, edellyttää pääsääntöisesti saman vaiheistuksen noudattamista kuin alunperin ensimmäistä palvelua aloitettaessa ja validoitaessa. Toiston myötä olemassa oleva palvelu, käyttäjät, kertynyt osaaminen, prosessit ja työkalut nopeuttavat alustan ja sen päälle rakentuvan liiketoiminnan kehittymistä ja laajentumista. Tavoiteltu visio, markkinatilanne/mahdollisuus ja käytettävissä olevat resurssit määrittelevät kunkin vaiheen panostuksen mittakaavan ja strategisen lähestymisen (rakentaako toisen alustaa hyödyntäen, ostaako olemassa oleva toimija, rakentaako tyhjästä, lähestyä asiakkaita kumppanuuden/ kumppanuuksien kautta yhteisalustalla, jne.).
Tavoiteltu visio, markkinatilanne/mahdollisuus ja käytettävissä olevat resurssit määrittelevät kunkin vaiheen panostuksen mittakaavan ja strategisen lähestymisen (rakentaako toisen alustaa hyödyntäen, ostaako olemassa oleva toimija, rakentaako tyhjästä, lähestyä asiakkaita kumppanuuden/ kumppanuuksien kautta yhteisalustalla, jne.).
Vaiheiden ja välitavoitteiden avulla voidaan seurata, mitata ja analysoida uuden liiketoiminnan vaiheiden edistymistä ja toisaalta tunnistaa haasteita ja muutostarpeita niiden edetessä. Määriteltyihin vaiheisiin voidaan kiinnittää myös muita strategisesti tärkeitä valintoja, kuten kumppaneiden mukaan houkuttelu/liittäminen, alustaomavaraisuuden osuus (ollaanko kuinka riippuvaisia muista vs. siirretään painopistettä omaan omistukseen) jne. Tavoitteena tulee kuitenkin olla suhteellisesti omien tulo/voitto-odotusten maksimointi.
Jokainen uusi laajentuminen alueellisesti tai uuden palvelun muodossa, edellyttää pääsääntöisesti saman vaiheistuksen noudattamista kuin alunperin ensimmäistä palvelua aloitettaessa ja validoitaessa. Toiston myötä olemassa oleva palvelu, käyttäjät, kertynyt osaaminen, prosessit ja työkalut nopeuttavat alustan ja sen päälle rakentuvan liiketoiminnan kehittymistä ja laajentumista. Tavoiteltu visio, markkinatilanne/mahdollisuus ja käytettävissä olevat resurssit määrittelevät kunkin vaiheen panostuksen mittakaavan ja strategisen lähestymisen (rakentaako toisen alustaa hyödyntäen, ostaako olemassa oleva toimija, rakentaako tyhjästä, lähestyä asiakkaita kumppanuuden/ kumppanuuksien kautta yhteisalustalla, jne.).
Tavoiteltu visio, markkinatilanne/mahdollisuus ja käytettävissä olevat resurssit määrittelevät kunkin vaiheen panostuksen mittakaavan ja strategisen lähestymisen (rakentaako toisen alustaa hyödyntäen, ostaako olemassa oleva toimija, rakentaako tyhjästä, lähestyä asiakkaita kumppanuuden/ kumppanuuksien kautta yhteisalustalla, jne.).