Esimerkkejä tyypillisistä virheistä
Muutamia keskeisiä alustaliiketoiminnnan sudenkuoppia.
Kohtaantoongelmat
Jos käyttäjä avaa Uber sovelluksen ja näkee ettei autoja ole saatavilla, on alusta epäonnistunut kohtauttamaan kysynnän ja tarjonnan. Tällaiset epäonnistumiset ovat myrkkyä alustalle ja sen tavoittelemalle verkostovaikutukselle. Käyttäjät jotka saavat tällaisen asiakaskokemuksen liian usein, lopettavat palvelun käytön. Tämä taas johtaa siihen että kuljettajien tarve ja sitä kautta tarjonta vähenee, joka siis entisestään heikentää käyttäjien kokemusta.
|
Käyttäjäaktiivisuus
Hyvin toimivat alustat seuraavat erityisesti sellaisten käyttäjien aktiviteetteja, jotka voimistavat verkostovaikutusta, kuten sisältöjen edelleenjakaminen ja palvelun usein toistuva käyttäminen. Esimerkiksi Facebook seuraa päivittäisten ja kuukausitaisten aktiivisten käyttäjien määrää, mitatakseen omien toimiensa tehokkuutta käyttäjäaktiivisuuden kasvattamisessa.
|
Kysynnän ja tarjonnan yhdistämisen laatu
Heikosti tai huonosti onnistunut kysynnän ja tarjonnan yhdistäminen johtaa myös heikkoon asiakaskokemukseen ja on haitallista verkoston kasvulle. Google esimerkiksi mittaa jatkuvasti hakutulosten klikkejä ja lukemisia, säätääkseen kuinka sen hakutulokset täyttävät käyttäjän hakukriteerit.
|
Negatiivinen verkostovaikutusHuonosti johdetut alustat kärsivät myös muista ongelmista, jotka osaltaan vaikuttavat kasvuun negatiivisesti. Esimerkiksi johdannaisvaikutukset, jotka syntyvät hallitsemattomasta verkoston kasvusta, joka monella tavoin vaikuttaa asiakaskokemusten laatuun, voi johtaa alustan käytön kiinnostuksen laskuun. Alustayrityksen tulee tarkkailla negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä ja tehdä tarvittavia toimenpiteitä, kuten poistaa huonosti käyttäytyvät, vähentää oikeuksia, muuttaa oheistusta, jne.
|