Digitaalisen alustaliiketoiminnan perusteet
Yksi organisaatioiden keskeisistä kasvun peruselementeistä ovat prosessit, joilla toimintaa vakioidaan. Näiden kautta toimintaa voidaan mitata ja edelleen prosesseja muotoilemalla, voidaan toimintaa tehostaa.
Digitaalisen alustan ja aluastaekosysteemien tehokkuus ja kasvu perustuu, prosessien digitalisoimisen lisäksi erityisesti monien asioiden vakioimiseen, kuten datan rakenne, tekniset rajapinnat (API:t), mutta ennen kaikkea käyttöehtojen, sopimusten ja kapallisten ehtojen vakioimiseen ja viimekädessä jopa usean eri osapuolen toteuttamien palveluiden asiakaskokemuksen ja hinnoittelun vakioimiseen (kuten esim. Uber).
Sen sijaan että jokaisen asiakkaan tai toimittajan kanssa neuvoteltaisiin sopimuksista erikseen, luodaan alustalle tietyt vakiokäytännöt, joiden pohjalta kaikki jotka ehdot hyväksyvät voivat sen puitteissa liittyä mukaan, hyödyntää aineistoja, tuottaa palveluita jne. Näin toimien luodaan samalla sekä merkittävää tehokkuutta, että parempaa ja ennakoitavampaa asiakaskokemusta.
Erityisesti alkuvaiheessa, alustan toiminnan validoimisen näkökulmasta, on oleellista keskittyä asiakastarpeiden arviointiin, jolla validoidaan aitoa kysyntää ja asiakaskokemusta. Tarjontaa on yleisesti ottaen helpompaa mahdollistaa. Alkuun tarjontaa voidaan vaikka ostaa tai tuottaa itse, ja vasta myöhemmin korvata alustaliiketoiminnan logiikkaa noudattaen. Riittävän mittakaavan saavuttamisen jälkeen alustan kasvattamisen fokus keskittyy tarjonnan ja kysynnän tasapainoiseen kasvattamiseen suhteessa alustan laajenemiseen.
Alla on kuvattu yleisesti miten digitaalinen alusta toimii ja lista niistä asioista, jotka alustan pitää hoitaa hyvin ja hyvällä käyttäjäkokemuksella kaikkien osapuolten osalta menestyäkseen.
Digitaalisen alustan ja aluastaekosysteemien tehokkuus ja kasvu perustuu, prosessien digitalisoimisen lisäksi erityisesti monien asioiden vakioimiseen, kuten datan rakenne, tekniset rajapinnat (API:t), mutta ennen kaikkea käyttöehtojen, sopimusten ja kapallisten ehtojen vakioimiseen ja viimekädessä jopa usean eri osapuolen toteuttamien palveluiden asiakaskokemuksen ja hinnoittelun vakioimiseen (kuten esim. Uber).
Sen sijaan että jokaisen asiakkaan tai toimittajan kanssa neuvoteltaisiin sopimuksista erikseen, luodaan alustalle tietyt vakiokäytännöt, joiden pohjalta kaikki jotka ehdot hyväksyvät voivat sen puitteissa liittyä mukaan, hyödyntää aineistoja, tuottaa palveluita jne. Näin toimien luodaan samalla sekä merkittävää tehokkuutta, että parempaa ja ennakoitavampaa asiakaskokemusta.
Erityisesti alkuvaiheessa, alustan toiminnan validoimisen näkökulmasta, on oleellista keskittyä asiakastarpeiden arviointiin, jolla validoidaan aitoa kysyntää ja asiakaskokemusta. Tarjontaa on yleisesti ottaen helpompaa mahdollistaa. Alkuun tarjontaa voidaan vaikka ostaa tai tuottaa itse, ja vasta myöhemmin korvata alustaliiketoiminnan logiikkaa noudattaen. Riittävän mittakaavan saavuttamisen jälkeen alustan kasvattamisen fokus keskittyy tarjonnan ja kysynnän tasapainoiseen kasvattamiseen suhteessa alustan laajenemiseen.
Alla on kuvattu yleisesti miten digitaalinen alusta toimii ja lista niistä asioista, jotka alustan pitää hoitaa hyvin ja hyvällä käyttäjäkokemuksella kaikkien osapuolten osalta menestyäkseen.
Operointi ja kehittäminenAlustan operointi ja kehittäminen pitää sisällään seuraavat ydintoiminnot; osapuolten määränkasvattaminen, kohtauttaminen, sääntöjen ja standardien luominen, sekä keskeisten työkalujen ja ydinpalveluiden tarjoaminen (esim. käyttäjätuki, maksutapahtumat, jne.). Nämä ovat ydinasioita jotka mahdollistavat osapuolia tekemään transaktioita.
|
Alustan TransaktiotYdintransaktioita joita osapuolten välillä pyritään saamaan tapahtumaan ovat; luoda tarjontaa, yhdistää kysyntää ja tarjontaa, käyttää tarjontaa ja kompensointi. Alusta ei kontrolloi kaikkia vaiheita, mutta rakentaa infrastruktuurin joka tukee ja kannustaa näitä.
|
Versioita
Jos tarkastellaan alustaliiketoimintamallien kehittymistä aikojen saatossa, voidaan ne karkeasti ottaen jakaa kolmeen eri versiotyyppiin.
- Versiot 1.0, ovat enemmän ilmaisia ja kaikille avoimia alustoja, ja joissa alustan omistajan/operaattorin kosketus ja ohjaus on ollut suhteellisen kevyttä. Muistuttaen enemmän “tori verkossa” tyyppistä lähestymistä, kuten ebay, keltainen pörssi, huuto.net, etuovi.com jne.
- Versiot 2.0, jossa alustan omistaja ottaa selkeästi vahvemman kuratointi roolin asiakaskokemuksen hallinnassa suhteessa omaan brandiin, kuten Airbnb, Wolt jne.
- Versiot 3.0, jossa alustan omista syventää omaa säätelyään entistä pidemmälle oman brandinsa alle, niin asiakaskokemuksen hallinnassa, että erityisesti hinnoittelussa. Tämän tyyppisestä alustasta esimerkkinä toimii esim. uber, fiver.
Sinänsä kaikkia näistä versiomalleista on edelleen sovellettavissa lukuisiin uusin alustaliiketoimintoihin, eikä yhdellä versiolla aloittaminen tarkoita ettei strategisesti tavoitteena kasvun myötä voisi olla vaihtaa versiosta toiseen, mihin suuntaan tahansa.