www.alustatalous.fi
  • Etusivu
  • Alustatalous
  • Työkaluja
    • Digtaalisen Alustatalouden Työllisyysvaikutukset PK-sektorissa - Esiselvitys
    • Sanastoa
    • Alustaekosysteemien kehittäminen >
      • Ekosysteemi Teemakartat
    • Alustaliiketoiminnan rakentaminen >
      • Alustaliiketoiminan rakentaminen
      • Visiosta Menestykseen
      • Alustaliiketoiminan perusteet
      • Alustaliiketoiminnan suunnittelu
      • Esimerkkejä virheistä
    • Liiketoimintamalleja >
      • Palveludominoiva Logiikka
      • Dataan perustuva liiketoiminta
      • My Data Operaattori
      • Verkostoliiketoiminta
      • Alustojen kehittäminen
      • Sovelluskehitys käyttäjärajapinnassa
      • Rajapintojen kehittäminen
    • Suunnittelupohjia
  • Tekijöitä
    • Etsitkö Osaajaa?
    • Ilmoittaudu Osaajaksi
  • Blogi

Digitaalisen alustaliiketoiminnan perusteet

Yksi organisaatioiden keskeisistä kasvun peruselementeistä ovat prosessit, joilla toimintaa vakioidaan. Näiden kautta toimintaa voidaan mitata ja edelleen prosesseja muotoilemalla, voidaan toimintaa tehostaa.

Digitaalisen alustan ja aluastaekosysteemien tehokkuus ja kasvu perustuu, prosessien digitalisoimisen lisäksi erityisesti monien asioiden vakioimiseen, kuten datan rakenne, tekniset rajapinnat (API:t), mutta ennen kaikkea käyttöehtojen, sopimusten ja kapallisten ehtojen vakioimiseen ja viimekädessä jopa usean eri osapuolen toteuttamien palveluiden asiakaskokemuksen ja hinnoittelun vakioimiseen (kuten esim. Uber).

Sen sijaan että jokaisen asiakkaan tai toimittajan kanssa neuvoteltaisiin sopimuksista erikseen, luodaan alustalle tietyt vakiokäytännöt, joiden pohjalta kaikki jotka ehdot hyväksyvät voivat sen puitteissa liittyä mukaan, hyödyntää aineistoja, tuottaa palveluita jne. Näin toimien luodaan samalla sekä merkittävää tehokkuutta, että parempaa ja ennakoitavampaa asiakaskokemusta.

​Erityisesti alkuvaiheessa, alustan toiminnan validoimisen näkökulmasta, on oleellista keskittyä asiakastarpeiden arviointiin, jolla validoidaan aitoa kysyntää ja asiakaskokemusta. Tarjontaa on yleisesti ottaen helpompaa mahdollistaa. Alkuun tarjontaa voidaan vaikka ostaa tai tuottaa itse, ja vasta myöhemmin korvata alustaliiketoiminnan logiikkaa noudattaen. Riittävän mittakaavan saavuttamisen jälkeen alustan kasvattamisen fokus keskittyy tarjonnan ja kysynnän tasapainoiseen kasvattamiseen suhteessa alustan laajenemiseen.

Alla on kuvattu yleisesti miten digitaalinen alusta toimii ja lista niistä asioista, jotka alustan pitää hoitaa hyvin ja hyvällä käyttäjäkokemuksella kaikkien osapuolten osalta menestyäkseen.
Picture

Operointi ja kehittäminen

Alustan operointi ja kehittäminen pitää sisällään seuraavat ydintoiminnot; osapuolten määränkasvattaminen, kohtauttaminen, sääntöjen ja standardien luominen, sekä keskeisten työkalujen ja ydinpalveluiden tarjoaminen (esim. käyttäjätuki, maksutapahtumat, jne.). Nämä ovat ydinasioita jotka mahdollistavat osapuolia tekemään transaktioita.
  1. Osapuolten määrän kasvattaminen: eri osapuolten houkuttelu ja saaminen alustalle, jotta rakentuu riittävän suuri verkosto, jotta tarjonta ja kysyntä kohtaavat riittävästi ja arvon vaihdannat alkavat tapahtua.
  2. Kohtauttaminen: Kun saat osapuolia alustalle, tarvitset kohtauttamista niiden osapuoleten kanssa, joiden sisällöt ovat kullekin osapuolelle merkityksellisiä. Muuten kaikki osapuolet etsivät neulaa heinäsuovasta.
  3. Säännöt ja standardit: Alusta luo säännöt, jotka määrittelevät sallitut tai kielletyt ehdot, jotka mm.määrittävät, millaista käyttäytymistä kannustetaan ja minkälaista käyttäytymistä ei toivota. Tämä käsittää kaksi pää- muotoa: pääsyn ja käytön moderointi. Pääsyn moderointi huolehtii kuka saa liittyä, kuka ei ja miksi. Käytön moderointi on tapahtumien laadun seuranta ja ylläpito, kertyvän tiedon ja osapuolten antaman palautteen avulla. Jos tästä ei huolehdita laatu heikkenee osapuolten määrän kasvaessa.
  4. Työkalut ja palvelut: Alusta tarjoaa osapuolille keskeisiä työkaluja ja palveluja, kuten tekniikan, joka tukee ydintransaktioiden jokaista vaihetta. Työkalut ovat itsepalvelutyyppisiä työkaluja ja muita ns. “plug and play” ratkaisuita. Palvelut taas ovat asioita, jotka alusta hoitaa keskitetysti itse. Esimerkiksi vakuutukset, kauppapaikat tai asiakastuki.

Alustan Transaktiot

​Ydintransaktioita joita osapuolten välillä pyritään saamaan tapahtumaan ovat; luoda tarjontaa, yhdistää kysyntää ja tarjontaa, käyttää tarjontaa ja kompensointi. Alusta ei kontrolloi kaikkia vaiheita, mutta rakentaa infrastruktuurin joka tukee ja kannustaa näitä.
  1. Luo tarjontaa: Alustan osapuolten pitää tuottaa sisältöjä, kuten palveluita, tuotteita, tuotoksia jne. että alustalle syntyy tarjontaa.
  2. Yhdistää: Alustan tulee auttaa yhdistämään kysyntä tuotettuun tarjontaan.
  3. Käyttää tarjontaa: Alustan osapuolet hyödyntävät tarjontaa ja kokevat niiden arvon. Tämä voi olla esimerkiksi osto tai sovelluksen lataaminen.
  4. Kompensoi: Osapuoli joka käyttää sisältöä tuottaa myös vastineeksi arvoa, jonka he antavat sisällön luoja osapuolelle vastineeksi sisällöstä saamastaan arvosta. Tämä ei välttämättä ole rahaa, vaan voi olla arvoa kuten tykkäys, mainetta, huomiota jne.

Versioita

Jos tarkastellaan alustaliiketoimintamallien kehittymistä aikojen saatossa, voidaan ne karkeasti ottaen jakaa kolmeen eri versiotyyppiin. ​

  • Versiot 1.0, ovat enemmän ilmaisia ja kaikille avoimia alustoja, ja joissa alustan omistajan/operaattorin kosketus ja ohjaus on ollut suhteellisen kevyttä. Muistuttaen enemmän “tori verkossa” tyyppistä lähestymistä, kuten ebay, keltainen pörssi, huuto.net, etuovi.com jne.
  • Versiot 2.0, jossa alustan omistaja ottaa selkeästi vahvemman kuratointi roolin asiakaskokemuksen hallinnassa suhteessa omaan brandiin, kuten Airbnb, Wolt jne.
  • Versiot 3.0, jossa alustan omista syventää omaa säätelyään entistä pidemmälle oman brandinsa alle, niin asiakaskokemuksen hallinnassa, että erityisesti hinnoittelussa. Tämän tyyppisestä alustasta esimerkkinä toimii esim. uber, fiver.
Sinänsä kaikkia näistä versiomalleista on edelleen sovellettavissa lukuisiin uusin alustaliiketoimintoihin, eikä yhdellä versiolla aloittaminen tarkoita ettei strategisesti tavoitteena kasvun myötä voisi olla vaihtaa versiosta toiseen, mihin suuntaan tahansa.
<  Edellinen -  ​Seuraava  >
Sivustosta  |  Etsitkö Osaajaa?  |  Ota Yhteyttä
www.alustatalous.fi - 2023 - Sivuston ylläpito  Digiole Oy
  • Etusivu
  • Alustatalous
  • Työkaluja
    • Digtaalisen Alustatalouden Työllisyysvaikutukset PK-sektorissa - Esiselvitys
    • Sanastoa
    • Alustaekosysteemien kehittäminen >
      • Ekosysteemi Teemakartat
    • Alustaliiketoiminnan rakentaminen >
      • Alustaliiketoiminan rakentaminen
      • Visiosta Menestykseen
      • Alustaliiketoiminan perusteet
      • Alustaliiketoiminnan suunnittelu
      • Esimerkkejä virheistä
    • Liiketoimintamalleja >
      • Palveludominoiva Logiikka
      • Dataan perustuva liiketoiminta
      • My Data Operaattori
      • Verkostoliiketoiminta
      • Alustojen kehittäminen
      • Sovelluskehitys käyttäjärajapinnassa
      • Rajapintojen kehittäminen
    • Suunnittelupohjia
  • Tekijöitä
    • Etsitkö Osaajaa?
    • Ilmoittaudu Osaajaksi
  • Blogi