www.alustatalous.fi
  • Etusivu
  • Alustatalous
  • Työkaluja
    • Sanastoa
    • Alustaekosysteemien kehittäminen >
      • Ekosysteemi Teemakartat
    • Alustaliiketoiminnan rakentaminen >
      • Alustaliiketoiminan rakentaminen
      • Visiosta Menestykseen
      • Alustaliiketoiminan perusteet
      • Alustaliiketoiminnan suunnittelu
      • Esimerkkejä virheistä
    • Liiketoimintamalleja >
      • Palveludominoiva Logiikka
      • Dataan perustuva liiketoiminta
      • My Data Operaattori
      • Verkostoliiketoiminta
      • Alustojen kehittäminen
      • Sovelluskehitys käyttäjärajapinnassa
      • Rajapintojen kehittäminen
    • Suunnittelupohjia
  • Tekijöitä
    • Etsitkö Osaajaa?
    • Ilmoittaudu Osaajaksi
  • Blogi

Digitaalisen alustaliiketoiminnan rakentaminen

Menestyksekkään alustaliiketoiminnan rakentamiseksi ei ole olemassa mitään yksittäistä kaavaa, mutta alustojen rakentamiseen on tarjolla kattavasti perustietoa, työkaluja ja esimerkkejä.

Varsinaisen teknisen alustan rakentaminen onnistuu varmasti useammalta alkuun jopa suhteellisen helposti liikkeelle pääsemiseksi. Resursseista riippuen sellaisen voi hankkia monella eri tavalla; asentaa ja muokata avoimen lähdekoodin alusta ohjelmistoa, ostaa valmisohjelmisto tai rakentaa täysin oma alustaratkaisu digitaalisten ratkaisujen toimittajalta tai omilla resursseilla koodaten.

Varsinaisen toiminnan aktivointi, osapuolten houkuttelu, transaktioiden synnyttäminen jne. - alustan saattamiseksi kehittyväksi, laajenevaksi ja lopulta liiketoiminnallisesti kannattavaksi - vaatiikin jo huomattavaa strategista, pitkäjänteistä ja systemaattista huomiota ja kehittämistä; kokeilujen, analysoimisen ja jatkuvan oppimisen kautta aina ylimmällä johdon tasolla asti. Erityisen tärkeäksi muodostuu opittujen asioiden hallinta ja täysimääräinen hyödyntäminen alustan parissa työskentelevän tiimin osalta.

Alustatalouden ajurina on kysynnän ja tarjonnan kasvun skaalautuvuuden ekonomia, eli verkostovaikutus. Näitä vahvistetaan luomalla tehokkuutta käyttämällä mm. sosiaalisia verkostoja, kysynnän agregointia eri lähteistä, sovelluskehityksellä ja muilla menetelmillä, jotka laajentavat verkostoa ja voimistavat verkostovaikutusta entisestään. Alustataloudessa, yritykset jotka saavuttavat korkeamman käyttäjävoluumin kilpailijoihin nähden (eli houkuttelevat enemmän ja tehokkaammin alustalle toimijoita), tarjoavat korkeamman keskimääräisen arvon per transaktio. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että mitä suurempi verkosto, sitä paremmin alusta pystyy kohtauttamaan kysyntää ja tarjontaa, sillä sitä rikkaampaa on käytettävissä oleva data kohtauttamisten tekemiseksi. Mittakaavaetu tuottaa enemmän arvoa, joka taas houkuttelee enemmän toimijoita alustalle, joka taas tuottaa uutta arvoa.
Tämä on vuorovaikutussykli, joka synnyttää moderneja monopoleja.​

Keskeiset erot perinteisen ja alustaliiketoiminnan toimintalogiikoissa

Koska alustat edellyttävät uusia strategisia lähestymistapoja, ne edellyttävät myös uudenlaista johtamis- ja ajattelutapaa. Taidot joita edellytetään sisäisten resurssien tiukkaan kontrolliin, eivät päde ulkoisten ekosysteemin hoivaamisessa. Tämä osaltaan selittää myös sen miksi jotkut perinteisen johtamisen huippuosaajat eivät ole onnistuneet rakentamaan menestyksekästä alustaliiketoimintaa.​

Resurssien hallinnasta resurssien orkestroimiseen

Perinteisen liiketoimintamallin kilpailu perustuu siihen että yritykset saavat etua siitä että ne kontrolloivat rajallisia ja arvokkaita assettejaan, kuten kaivoksia, kiinteistöjä tai aineettomia oikeuksia kuten patentteja.
Alustoilla arvokkaimmat asiat, joita on vaikea kopioida ovat toimijayhteisö, heidän omistamat asiat ja tarjonta jota he tuottavat - olkoon vaikka huoneet joita vuokrataan, autot tai ideat ja osaaminen. Toisin sanoen, tuottajien ja asiakkaiden/käyttäjien verkosto on alustan tärkein “omaisuus”.

Sisäisestä optimoinnista ulkoiseen kanssakäymiseen

​Perinteisen liiketoimintamallin yritykset organisoivat henkilöstöään ja resurssejaan luomaan arvoa optimoimalla tuotteen tai palvelun arvoketjua, materiaalin hankinnasta, tuotantoon, myyntiin ja lisäarvopalveluihin.

Alustat tuottavat arvoa fasilitoimalla ulkoisten tuottajien ja asiakkaiden/ käyttäjien kanssakäymisiä. Näin toiminnan luonne muuttuu prosessin määräämisestä ja hallinnasta, toimija osapuolten motivoimiseen ja alustaekosysteemin hallinnoimisesta tulee ehdoton osaamisvaatimus.

Asiakasarvon fokuksesta ekosysteemin arvon fokukseen.

​Perinteiset liiketoimintamallit tavoittelevat tuotteiden ja palveluiden yksittäisten asiakkaiden, koko asiakkuuden elinkaaren aikaisen arvon tuoton määrää, ja näin he ovat lineaarisen prosessin lopussa.

Alustat vastaavasti pyrkivät maksimoimaan kasvavan ekosysteemin kokonaisarvoa, jatkuvaan osapuolien käyttäytymiseen ja palautteeseen perustuvalla, jatkuvalla analyyttisellä ja intensiivisellä iteroinnilla.

Tutustu seuraavaksi

  1. Visiosta menestykseen jatkuvasti oppien
  2. Digitaalisen alustaliiketoiminnan perusteet
  3. Digitaalisen alustan liiketoiminnan suunnittelu
  4. Esimerkkejä tyypillisistä virheistä
Seuraava >
Sivustosta  |  Etsitkö Osaajaa?  |  Ota Yhteyttä
www.alustatalous.fi - 2023 - Sivuston ylläpito  Digiole Oy
  • Etusivu
  • Alustatalous
  • Työkaluja
    • Sanastoa
    • Alustaekosysteemien kehittäminen >
      • Ekosysteemi Teemakartat
    • Alustaliiketoiminnan rakentaminen >
      • Alustaliiketoiminan rakentaminen
      • Visiosta Menestykseen
      • Alustaliiketoiminan perusteet
      • Alustaliiketoiminnan suunnittelu
      • Esimerkkejä virheistä
    • Liiketoimintamalleja >
      • Palveludominoiva Logiikka
      • Dataan perustuva liiketoiminta
      • My Data Operaattori
      • Verkostoliiketoiminta
      • Alustojen kehittäminen
      • Sovelluskehitys käyttäjärajapinnassa
      • Rajapintojen kehittäminen
    • Suunnittelupohjia
  • Tekijöitä
    • Etsitkö Osaajaa?
    • Ilmoittaudu Osaajaksi
  • Blogi