Digitaalisen alustaliiketoiminnan rakentaminen
Menestyksekkään alustaliiketoiminnan rakentamiseksi ei ole olemassa mitään yksittäistä kaavaa, mutta alustojen rakentamiseen on tarjolla kattavasti perustietoa, työkaluja ja esimerkkejä.
Varsinaisen teknisen alustan rakentaminen onnistuu varmasti useammalta alkuun jopa suhteellisen helposti liikkeelle pääsemiseksi. Resursseista riippuen sellaisen voi hankkia monella eri tavalla; asentaa ja muokata avoimen lähdekoodin alusta ohjelmistoa, ostaa valmisohjelmisto tai rakentaa täysin oma alustaratkaisu digitaalisten ratkaisujen toimittajalta tai omilla resursseilla koodaten.
Varsinaisen toiminnan aktivointi, osapuolten houkuttelu, transaktioiden synnyttäminen jne. - alustan saattamiseksi kehittyväksi, laajenevaksi ja lopulta liiketoiminnallisesti kannattavaksi - vaatiikin jo huomattavaa strategista, pitkäjänteistä ja systemaattista huomiota ja kehittämistä; kokeilujen, analysoimisen ja jatkuvan oppimisen kautta aina ylimmällä johdon tasolla asti. Erityisen tärkeäksi muodostuu opittujen asioiden hallinta ja täysimääräinen hyödyntäminen alustan parissa työskentelevän tiimin osalta.
Alustatalouden ajurina on kysynnän ja tarjonnan kasvun skaalautuvuuden ekonomia, eli verkostovaikutus. Näitä vahvistetaan luomalla tehokkuutta käyttämällä mm. sosiaalisia verkostoja, kysynnän agregointia eri lähteistä, sovelluskehityksellä ja muilla menetelmillä, jotka laajentavat verkostoa ja voimistavat verkostovaikutusta entisestään. Alustataloudessa, yritykset jotka saavuttavat korkeamman käyttäjävoluumin kilpailijoihin nähden (eli houkuttelevat enemmän ja tehokkaammin alustalle toimijoita), tarjoavat korkeamman keskimääräisen arvon per transaktio. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että mitä suurempi verkosto, sitä paremmin alusta pystyy kohtauttamaan kysyntää ja tarjontaa, sillä sitä rikkaampaa on käytettävissä oleva data kohtauttamisten tekemiseksi. Mittakaavaetu tuottaa enemmän arvoa, joka taas houkuttelee enemmän toimijoita alustalle, joka taas tuottaa uutta arvoa.
Tämä on vuorovaikutussykli, joka synnyttää moderneja monopoleja.
Varsinaisen teknisen alustan rakentaminen onnistuu varmasti useammalta alkuun jopa suhteellisen helposti liikkeelle pääsemiseksi. Resursseista riippuen sellaisen voi hankkia monella eri tavalla; asentaa ja muokata avoimen lähdekoodin alusta ohjelmistoa, ostaa valmisohjelmisto tai rakentaa täysin oma alustaratkaisu digitaalisten ratkaisujen toimittajalta tai omilla resursseilla koodaten.
Varsinaisen toiminnan aktivointi, osapuolten houkuttelu, transaktioiden synnyttäminen jne. - alustan saattamiseksi kehittyväksi, laajenevaksi ja lopulta liiketoiminnallisesti kannattavaksi - vaatiikin jo huomattavaa strategista, pitkäjänteistä ja systemaattista huomiota ja kehittämistä; kokeilujen, analysoimisen ja jatkuvan oppimisen kautta aina ylimmällä johdon tasolla asti. Erityisen tärkeäksi muodostuu opittujen asioiden hallinta ja täysimääräinen hyödyntäminen alustan parissa työskentelevän tiimin osalta.
Alustatalouden ajurina on kysynnän ja tarjonnan kasvun skaalautuvuuden ekonomia, eli verkostovaikutus. Näitä vahvistetaan luomalla tehokkuutta käyttämällä mm. sosiaalisia verkostoja, kysynnän agregointia eri lähteistä, sovelluskehityksellä ja muilla menetelmillä, jotka laajentavat verkostoa ja voimistavat verkostovaikutusta entisestään. Alustataloudessa, yritykset jotka saavuttavat korkeamman käyttäjävoluumin kilpailijoihin nähden (eli houkuttelevat enemmän ja tehokkaammin alustalle toimijoita), tarjoavat korkeamman keskimääräisen arvon per transaktio. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että mitä suurempi verkosto, sitä paremmin alusta pystyy kohtauttamaan kysyntää ja tarjontaa, sillä sitä rikkaampaa on käytettävissä oleva data kohtauttamisten tekemiseksi. Mittakaavaetu tuottaa enemmän arvoa, joka taas houkuttelee enemmän toimijoita alustalle, joka taas tuottaa uutta arvoa.
Tämä on vuorovaikutussykli, joka synnyttää moderneja monopoleja.
Keskeiset erot perinteisen ja alustaliiketoiminnan toimintalogiikoissa
Koska alustat edellyttävät uusia strategisia lähestymistapoja, ne edellyttävät myös uudenlaista johtamis- ja ajattelutapaa. Taidot joita edellytetään sisäisten resurssien tiukkaan kontrolliin, eivät päde ulkoisten ekosysteemin hoivaamisessa. Tämä osaltaan selittää myös sen miksi jotkut perinteisen johtamisen huippuosaajat eivät ole onnistuneet rakentamaan menestyksekästä alustaliiketoimintaa.
Resurssien hallinnasta resurssien orkestroimiseenPerinteisen liiketoimintamallin kilpailu perustuu siihen että yritykset saavat etua siitä että ne kontrolloivat rajallisia ja arvokkaita assettejaan, kuten kaivoksia, kiinteistöjä tai aineettomia oikeuksia kuten patentteja.
Alustoilla arvokkaimmat asiat, joita on vaikea kopioida ovat toimijayhteisö, heidän omistamat asiat ja tarjonta jota he tuottavat - olkoon vaikka huoneet joita vuokrataan, autot tai ideat ja osaaminen. Toisin sanoen, tuottajien ja asiakkaiden/käyttäjien verkosto on alustan tärkein “omaisuus”. |
|